Inbound marketing czyli tzw. „marketing przychodzący”, to strategia marketingu, polegająca na podejmowaniu odpowiednich działań, które umożliwią odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego.
Sucha definicja tego pojęcia może być słabo zrozumiała, dlatego postaramy się dokładniej wyjaśnić ten temat.
Po pierwsze, w inbound marketingu to konsumenci (użytkownicy) sami aktywnie szukają informacji, które spełnią ich potrzeby i to oni są inicjatorami kontaktu z firmą i jej produktami lub usługami. Z własnej inicjatywy i dążąc do spełnienia potrzeby przeszukują sieć, by znaleźć wymarzone buty, samochód, firankę, hydraulika itd. W komunikacji marketingowej mówi się na to mechanizm pull.
Po drugie, w takiej sytuacji istotnym jest, by to właśnie nasza marka znalazła się wśród tych informacji, które pojawią się w miejscu poszukiwań klienta. Konkretniej mówiąc – by być widocznym tam, gdzie szuka użytkownik.
Przykład: Pan Mateusz szuka prezentu dla żony, jego pomysł to buty na obcasie w kolorze czerwonym. Wpisuje w wyszukiwarkę hasło “czerwone szpilki rozmiar 37” i sam szuka sklepu, w którym znajdzie idealny prezent. Sklep internetowy XYZ jest dobrze wypozycjonowany i pojawił się wysoko w wynikach na to zapytanie. Pan Mateusz przegląda oferty, otworzył parę zakładek różnych sklepów internetowych, w tym sklepu XYZ. Widząc produkty zauważa, że buty różnią się od siebie wielkością obcasa. Teraz wpisuje w wyszukiwarkę frazę “jaka wysokość obcasa będzie najlepsza?” i klika w link do artykułu o takim samym tytule. Trafia na wpis blogowy, gdzie dokładnie opisane są różnice w użytkowaniu butów, wysokości i wielkości obcasów oraz jak wpływają na jakość noszenia. Pan Mateusz sporo się dowiedział, a przeglądając stronę orientuje się, że blog na który trafił to podstrona sklepu internetowego XYZ, na którym wcześniej przeglądał czerwone szpilki!
W tym momencie sklep XYZ zaczął budować ekspercki wizerunek w oczach Pana Mateusza, który już wie, że XYZ nie tylko sprzedaje buty, ale też zna się na nich i dba o swoich klientów.
Właśnie taka budowa więzi, która przeradza się w zainteresowanie, sympatię, a na końcu zaufanie, jest kwintesencją inbound marketingu i pomaga zdobywać lojalnych klientów na lata. By w pełni wykorzystać tą sferę marketingu należy korzystać z odpowiednich narzędzi:
- SEO
- Content marketing
- Google Ads
- Blog
- Social Media
- Odpowiedni sposób komunikacji
A jak z takich narzędzi korzystają duże firmy? Oto przykłady zastosowań poszczególnych działań i ich wpływ na wyniki sprzedażowe:
- NN Investment Partners – firma przez rok pracowała nad firmowym blogiem edukacyjnym, gdzie pojawiły się istotne zagadnienia z dziedziny finansów opisane w przystępny i rzetelny sposób. W połączeniu w inwestycją w SEO firmie udało się zdobyć zainteresowanie wielu młodych ludzi zainteresowanych inwestycjami. Efekt? 25% wzrostu ilości rejestrów funduszy inwestycyjnych.
- CRYO – dubajska firma specjalizująca się w krioterapii długo pracowała nad pozyskiwaniem wartościowych leadów dla swojej strony internetowej – od osób, które rzeczywiście będą zainteresowane usługami. W tym celu używali m.in. software marketingowy od HubSpot i dzięki odpowiedniej personalizacji zwiększyli swój dochód o 146%, ilość leadów o 128%, a ruch na stronie o 44%.
- Coca-Cola – w pewnym momencie firma utworzyła magazyn online prezentujący wartości, produkty, reportaże. Wszystko przedstawione w formie niesamowitych historii, troski o kobiety, równość, dobro, zabawę – idealne działanie na wzmocnienie marki o już ugruntowanej pozycji rynkowej.
Podsumowując:
- Daj się znaleźć. (SEO, content, ads, media tradycyjne)
- Daj się polubić. (sposób komunikacji dostosowany do odbiorcy, rzetelność)
- Nie daj o sobie zapomnieć. (budowa więzi, przywiązanie i lojalność klienta)
Źródła:
- “Digital business i E-commerce management” D. Chaffey, wyd. PWN, Warszawa 2016
- https://thinkkong.pl/inbound-marketing
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Inbound_marketing
- https://www.hubspot.com/case-studies/healthcare
- https://blog.arcsncurves.com/blog/inbound-marketing-case-studies-examples-dubai
Anna Skowron
Specjalista ds. reklamy w MassInternet