Kampania produktowa w Google

Z ka偶dym rokiem odnotowujemy wzrosty sprzeda偶y w Internecie oraz ilo艣ci sklep贸w internetowych. Konkurencja jest coraz wi臋ksza, a co za tym idzie w艂a艣ciciele sklep贸w, aby realnie mie膰 szans臋 na sprzeda膰 musz膮 podejmowa膰 konkretne dzia艂ania. Jednym z nich jest reklamowanie si臋 w wynikach wyszukiwania w Google. Dla sklep贸w internetowych bardzo dobrym rozwi膮zaniem jest Google Merchant czyli reklama produktowa.

Po wpisaniu w Google interesuj膮cych nas produkt贸w (np. szafa dwudrzwiowa) opr贸cz wynik贸w tekstowych pojawiaj膮 si臋 produkty w Google Merchant. Jest to na tyle atrakcyjna forma reklamy, gdy偶 wy艣wietla si臋 na g贸rze wynik贸w wyszukiwana lub po prawej stronie. Produkt w tej formie reklamy jest bardzo dobrze wyeksponowany za艣 dla potencjalnego klienta widoczne s膮 takie聽elementy jak:

  • zdj臋cie produktu (miniatura)
  • nazwa produktu
  • cena z ewentualn膮 promocj膮
  • adres sklepu gdzie mo偶na go zakupi膰
  • informacja o ewentualnej wyprzeda偶y produktu
  • CSS (Comparison Shopping Servies 鈥 por贸wnywarka cen)

Plik produktowy (feed)

Do urucomienia kampanii produktowej niezb臋dne jest wygenrowanie tzw. feedu produktowego 鈥 pliku produktowego. Plik ten zawiera dane o produktach i zazwyczja wyst臋puje w formacie .xml/csv. Oczywi艣cie plik produktowy musi by膰 odpowiednio przygtowany i zawiera膰 kilka element贸w:

  • id 鈥 identyfikator w postaci indywidualnego numery produktu
  • tytu艂 鈥 nazwa produktu, np. Szafa dwudrzwiowa bia艂a
  • opis 鈥 szczeg贸艂owy opis produktu, kt贸ry jest adekwatny do opisy na stronie sklepu
  • link 鈥 link (url) przekierowuj膮cy do produktu na sklepie
  • link do zdj臋cia 鈥 link do zdj臋cia g艂贸wnego produktu
  • dost臋pno艣膰 鈥 informacja o dost臋pno艣ci produktu

Wygenerowanie pliku produktowego zale偶y od posiadanego oprogramowania, na kt贸ym mamy postawiony sklep internetowy. Wiele gotowych system贸w sklep贸w zawiera modu艂 do integracji z Google Merchant. W rozwi膮zaniach indywidualnych wymagana jest ingerencja autora oprogramowania albo dokupienie odpowiedniego modu艂u.

Certyfikat SSL

Obecnie przy prowadzeniu sklepu internetowego Certyfikat SSL to podstawa. Chodzi tu szyfrowanie danych, a co za tym idzie o ich dodatkowe zabezpieczenie. Uznaje si臋, 偶e obecnie jest to ju偶 standard, ale spotyka si臋 jeszcze sklepy, kt贸re nie posiadaj膮 tego zabezpieczenia. Jest one jednak bardzo wa偶ne pod k膮tem tego, 偶e klienci aby dokona膰 zakupu przesy艂aj膮 swoje dane osobowe/kontaktowe. Je偶eli certyfikat jest zainstalowany przed adresem naszej strony pojawia si臋 czarna lub zielona k艂贸dka oraz nasz adres strony zaczyna si臋 od https://

Zasady dotycz膮ce reklam produktowych

Korzystanie z reklamy produktowej wi膮偶e si臋 z przestrzeganiem zasad, kt贸re zosta艂y okre艣lone przez Google. W tym celu zosta艂a utworzona lista wykluczaj膮ca mo偶liwo艣膰 zamieszczania reklam z niedozwolonymi tre艣ciami oraz stosowanie okre艣lonych praktyk.

Niedozwolone tre艣ci:

  • 聽podr贸bki produkt贸w
  • 聽produkty niebezpiecznie
  • 聽produkty, kt贸re umo偶liwiaj膮 nieuczciwe zachowanie
  • 聽nieodpowiednie tre艣ci

Niedozwolone praktyki:

  • nadu偶ywanie sieci reklamowej
  • nieodpowiedzialne zbieranie i wykorzystywanie danych
  • wprowadzenie w b艂膮d

Tre艣ci podlegaj膮ce ograniczeniom:

  • tre艣ci dla doros艂ych
  • napoje alkoholowe
  • tre艣ci chronione prawem autorskim
  • tre艣ci zwi膮zane z hazardem
  • tre艣ci zwi膮zane z opiek膮 zdrowotn膮
  • tre艣ci polityczne
  • znaki towarowe

Wi臋cej szczeg贸艂owych informacji w tym zakresie mo偶na znale藕膰 na stronie wsparcie Google (link).

Podsumowanie

W ramach podsumowania tematu kampanii produktowej nale偶y g艂贸wnie zwr贸ci膰 uwag臋 na jej zalety. Dla wszystkich sklep贸w internetowych w obliczu du偶ej konkurencji jest to tzw. must have. Dzia艂ania zwi膮zane z SEO oraz ich efekty to raczej strategia d艂ugoterminowa. Kampania Google Ads w formie kampanii produktowej jest stosunkowo tania i mo偶na j膮 uruchomi膰 w bardzo szybkim czasie. Jest mierzalna, poniewa偶 wszystkie dane dotycz膮ce sprzeda偶y mo偶emy zweryfikowa膰 w Google Analytics. Na koniec jeszcze jeden bardzo wa偶ny plus prowadzenia takiej kampanii 鈥 a mianowicie 鈥 u偶ytkownicy s膮 coraz bardziej 艣wiadomi zakup贸w i szukaj膮 konkretnych produkt贸w wpisuj膮c ich atrybuty w wyszukiwarce. Pojawienie si臋 ze swoim produktem w odpowiedzi na te zapytania na samej g贸rze wraz ze zdj臋ciem, atrakcyjn膮 cen膮 i linkiem do karty produktu znacznie skraca 艣cie偶k臋 zakupow膮.

 

Tomasz Wielgus
Manager of sales w MassInternet