Z każdym rokiem odnotowujemy wzrosty sprzedaży w Internecie oraz ilości sklepów internetowych. Konkurencja jest coraz większa, a co za tym idzie właściciele sklepów, aby realnie mieć szansę na sprzedać muszą podejmować konkretne działania. Jednym z nich jest reklamowanie się w wynikach wyszukiwania w Google. Dla sklepów internetowych bardzo dobrym rozwiązaniem jest Google Merchant czyli reklama produktowa.
Po wpisaniu w Google interesujących nas produktów (np. szafa dwudrzwiowa) oprócz wyników tekstowych pojawiają się produkty w Google Merchant. Jest to na tyle atrakcyjna forma reklamy, gdyż wyświetla się na górze wyników wyszukiwana lub po prawej stronie. Produkt w tej formie reklamy jest bardzo dobrze wyeksponowany zaś dla potencjalnego klienta widoczne są takie elementy jak:
- zdjęcie produktu (miniatura)
- nazwa produktu
- cena z ewentualną promocją
- adres sklepu gdzie można go zakupić
- informacja o ewentualnej wyprzedaży produktu
- CSS (Comparison Shopping Servies – porównywarka cen)
Plik produktowy (feed)
Do urucomienia kampanii produktowej niezbędne jest wygenrowanie tzw. feedu produktowego – pliku produktowego. Plik ten zawiera dane o produktach i zazwyczja występuje w formacie .xml/csv. Oczywiście plik produktowy musi być odpowiednio przygtowany i zawierać kilka elementów:
- id – identyfikator w postaci indywidualnego numery produktu
- tytuł – nazwa produktu, np. Szafa dwudrzwiowa biała
- opis – szczegółowy opis produktu, który jest adekwatny do opisy na stronie sklepu
- link – link (url) przekierowujący do produktu na sklepie
- link do zdjęcia – link do zdjęcia głównego produktu
- dostępność – informacja o dostępności produktu
Wygenerowanie pliku produktowego zależy od posiadanego oprogramowania, na któym mamy postawiony sklep internetowy. Wiele gotowych systemów sklepów zawiera moduł do integracji z Google Merchant. W rozwiązaniach indywidualnych wymagana jest ingerencja autora oprogramowania albo dokupienie odpowiedniego modułu.
Certyfikat SSL
Obecnie przy prowadzeniu sklepu internetowego Certyfikat SSL to podstawa. Chodzi tu szyfrowanie danych, a co za tym idzie o ich dodatkowe zabezpieczenie. Uznaje się, że obecnie jest to już standard, ale spotyka się jeszcze sklepy, które nie posiadają tego zabezpieczenia. Jest one jednak bardzo ważne pod kątem tego, że klienci aby dokonać zakupu przesyłają swoje dane osobowe/kontaktowe. Jeżeli certyfikat jest zainstalowany przed adresem naszej strony pojawia się czarna lub zielona kłódka oraz nasz adres strony zaczyna się od https://
Zasady dotyczące reklam produktowych
Korzystanie z reklamy produktowej wiąże się z przestrzeganiem zasad, które zostały określone przez Google. W tym celu została utworzona lista wykluczająca możliwość zamieszczania reklam z niedozwolonymi treściami oraz stosowanie określonych praktyk.
Niedozwolone treści:
- podróbki produktów
- produkty niebezpiecznie
- produkty, które umożliwiają nieuczciwe zachowanie
- nieodpowiednie treści
Niedozwolone praktyki:
- nadużywanie sieci reklamowej
- nieodpowiedzialne zbieranie i wykorzystywanie danych
- wprowadzenie w błąd
Treści podlegające ograniczeniom:
- treści dla dorosłych
- napoje alkoholowe
- treści chronione prawem autorskim
- treści związane z hazardem
- treści związane z opieką zdrowotną
- treści polityczne
- znaki towarowe
Więcej szczegółowych informacji w tym zakresie można znaleźć na stronie wsparcie Google (link).
Podsumowanie
W ramach podsumowania tematu kampanii produktowej należy głównie zwrócić uwagę na jej zalety. Dla wszystkich sklepów internetowych w obliczu dużej konkurencji jest to tzw. must have. Działania związane z SEO oraz ich efekty to raczej strategia długoterminowa. Kampania Google Ads w formie kampanii produktowej jest stosunkowo tania i można ją uruchomić w bardzo szybkim czasie. Jest mierzalna, ponieważ wszystkie dane dotyczące sprzedaży możemy zweryfikować w Google Analytics. Na koniec jeszcze jeden bardzo ważny plus prowadzenia takiej kampanii – a mianowicie – użytkownicy są coraz bardziej świadomi zakupów i szukają konkretnych produktów wpisując ich atrybuty w wyszukiwarce. Pojawienie się ze swoim produktem w odpowiedzi na te zapytania na samej górze wraz ze zdjęciem, atrakcyjną ceną i linkiem do karty produktu znacznie skraca ścieżkę zakupową.
Tomasz Wielgus
Manager of sales w MassInternet